Stel, je collega Jantje komt iedere dag 10 minuten te laat op zijn werk. Hoe kun je het beste reageren?
Herken je jezelf voornamelijk in de hoofdkleur ‘rood’ van het DISC communicatiemodel? Dan zul je vast wel eens gehoord hebben dat je direct kan zijn in je commentaar. Groen en Blauw zijn de meest voorzichtige types. Type Geel wil graag de gezellige sfeer niet bederven. Oftewel: alle kleuren kunnen wel een lesje ‘Feedback geven’ krijgen. Of, hoe het tegenwoordig ook wel wordt genoemd: ‘Feedforward’.
De 2 meest belangrijke tips:
1. Oordeel niet. Lastig, zeker als jezelf altijd keurig op tijd bent. Je kunt al snel denken dat Jantje ‘lui’ is en ‘ongeïnteresseerd’. Als je zo het gesprek ingaat, heb je grote kans dat Jantje dat aanvoelt. Hoe pak je het dan aan? ‘Wees met je hart bij de ander’. Als je dit in je achterhoofd houdt, zul je open het gesprek ingaan. Je kunt zelfs letterlijk naast iemand gaan staan of zitten, je zult dan merken dat je anders een gesprek voert.
2. Wees nieuwsgierig, stel open vragen. Vraag naar de reden van het ‘te laat komen’. Bv: ‘Hoe komt het dat je vanochtend 10 minuten te laat was?’ Misschien zorgt diegene iedere dag wel voor zijn/haar zieke moeder. Als je dat hoort, dan kun je vast meer respect opbrengen voor de situatie en is het makkelijker om naar een passende oplossing te kijken samen.
Veel plezier met het geven van Feedforward! En geniet van hetgeen het opbrengt: betere samenwerkingen binnen jullie team.
Van tegenwerkers naar medewerkers? Check mijn website voor meer informatie over team trainingen om de werksfeer en teamprestaties te verbeteren.