Vorige week waren waren mijn man en ik op onze huwelijksreis. We besloten naar de welkomstmeeting te gaan in ons appartementencomplex. De eerste zin van de gastheer toen we aan kwamen: “Wel een beetje laat hè!”. Ook al had hij een mooie grote glimlach op z’n gezicht, het stoorde mij wel. ‘Probeert hij ons nu op te voeden?’, dacht ik. De rest van de meeting liet hij wel gastvrije lichaamstaal zien: glimlach, oogcontact en open houding. Je zou verwachten, dat dat die negatieve eerste indruk aardig recht trok…. toch merkte ik dat ik bleef hangen in een ‘nee’. Ik deed echt mijn best om open te staan voor hem. Het zit in onze natuur: wij zijn als mensen ingesteld dat we al na de eerste 4 seconden een ‘ja’ of een ‘nee’ aan een persoon toebedelen. Oftewel, als je een slechte indruk achterlaat, zul je hard moeten werken om die indruk weer om te buigen!
We zijn deze gastheer denk ik nog 3 keer tegengekomen tijdens ons verblijf. Ook al waren die ontmoetingen goed, ik merkte dat ik nog steeds ‘op scherp stond’. Hij stond aan het einde van onze vakantie nog steeds in de min. En dat terwijl ik iemand ben die graag de positieve kanten van iemand zie… Zo zie je maar, ons instinct is krachtig: het beïnvloedt ons gedrag.
Een goede openingszin is belangrijk. Praat eerst over koetjes en kalfjes voordat je ter zake komt. De eerste zin van de gastheer was in mijn ogen misplaatst. Waarschijnlijk wilde hij eerst zijn frustratie kwijt, zodat hij ons daarna weer alle aandacht kon geven. Op zich een mooi uitgangspunt natuurlijk. Toch adviseer ik een andere volgorde…
Probeer de eerste 4 seconden van een ontmoeting een verpletterende indruk achter te laten. Dan kun je later andere zaken bespreken. Je zult zien dat contact met anderen in het vervolg een stuk makkelijker wordt!
Workshop ‘Krachtige Eerste Indruk’
Op zoek naar een trainer? Ik geef workshops over ‘Krachtige Eerste Indruk’. Interessant voor ondernemers en consultants. Meer info? Bel of mail mij gerust: mail@monicabunnik.nl of 0610692911